Projektové dny k 35. výročí sametové revoluce

Projektové dny k 35. výročí sametové revoluce

Na 14. a 15. listopadu 2024 připravili učitelé pro žáky druhých stupňů základní školy projektové dny k připomenutí 35. výročí sametové revoluce.

První dvě vyučovací hodiny ve čtvrtek zhlédli všichni žáci šest video lekcí z portálu 1989 Rok revoluce, což je vzdělávací projekt Knihovny Václava Havla. Ta zapůjčila naší škole také výstavu Samizdat a Edice Expedice a ta byla spolu s plakátovou výstavou Rok zázraků náplní jedné dílny. A takových dílen mohly děti během dvou dní absolvovat několik a naplno si tak vyzkoušet mezipředmětové vztahy.

Na pracovišti ZŠ Purkyňova vstoupil do tématu veskrze dějepisného i český jazyk, když žáci pracovali s komiksem a v další dílně trénovali čtení s porozuměním. Při tištěné únikové hře museli prokázat své matematické schopnosti, v hudební dílně zpívali Modlitbu pro Martu, ale hlavně ji zpracovávali formou pantomimy. Ve výtvarné dílně vytvářely děti reliéf klíče – symbolu revoluce, inspirovat se nechaly dílem Olbrama Zoubka. Do tématu vstoupila i informatika – v počítačové učebně si zahráli žáci vyšších ročníků novou hru Velvet 89. V dalších dílnách měli pak možnost porovnávat život před a po listopadu 1989 nebo se zamyslet nad tím, jaká měli mladí lidé největší přání v roce 1989 – to nám do tématu vstoupil předmět Člověk ve společnosti, s aplikací HistoryLab přemýšlet nad tím, proč se k nám vydávali občané Východního Německa s trabanty za svobodou, a také se dozvědět něco ze života Václava Havla.

Žáci 9. ročníků měli program zpestřený – do projektových dní jsme zahrnuli další projekt, kterého se pravidelně zúčastňujeme – Měsíc Příběhů bezpráví. S pamětníky panem Ladislavem Křížkem a Jiřím Stodůlkou zhlédli deváťáci film 1989 – Z deníku Ivany A. a následně s nimi diskutovali o tom, jak se žilo před revolucí a jak významný moment tento okamžik pro nás byl.

Na pracovišti ZŠ Husova byly dílny pojaty jako badatelské otázky. Žáci museli během jedné dílny zjistit odpověď na badatelskou otázku, např v matematické  dílně: „Měli se lidé materiálně lépe před rokem 1989, nebo po něm?“, v dějepisných dílnách „Jak lidé prožívali rok 1989?“ a „Jaké události předcházely sametové revoluci?“. Díky tištěné únikové hře a dokumentu 1989: Z deníku Ivany A. se seznámili s osudy konkrétních pamětníků. Při výukové videohře Velvet 89 zjišťovali žáci: „Jak prožívali Sametovou revoluci obyčejní lidé?“. Hudební dílna nesla název: „Jaké písničky zpívali lidé v roce 1989?“ Žáci kromě zpěvu také analyzovali text písně Náměšť od Jaroslava Hutky. Během výtvarné dílny se žáci seznámili s tím: „Jaký byl symbol Sametové revoluce?“ V lekci s badatelskou otázkou: „Jaká největší přání měli mladí lidé v roce 1989?“ se žáci zamýšleli nad touhami lidí tehdy a dnes, také se bavili o problémech společnosti z pohledu mladých lidí v roce 1989 a 2024. Dílna v anglickém jazyce řešila otázku: „Jak psala o Sametové revoluci zahraniční média?“ V další dílně hledaly děti odpověď na otázku: „Jak se porušovala lidská práva v období komunismu?“ a v zeměpisné lekci: „Kudy šli pražští studenti 17. listopadu?“. A bezesporu nejzábavnější dílnu zažili žáci v tělocvičně: „Jak se proměnila tělesná výchova po roce 1989?“. Při ní si  vyzkoušeli nacvičování sestavy na Spartakiádu.

Děkujeme všem zúčastněným za jejich tvořivost, nápaditost a ochotu našim žákům zpestřit výuku a přinést větší vhled do jednoho z největších mezníků naší novodobé historie.

Mgr. Lucie Zralá a Mgr. Žaneta Wudyová